Последните няколко години тласнаха силно бизнеса в това да забърза развитието си в онлайн средата. Предвид COVID-19, това развитие не беше от типа „как бизнесът да бъде по-успешен“, а по-скоро „как бизнесът да оцелее“. Темата за това дали трябва да се постави фокус върху осъществяването на търговия онлайн е изключително обширна, но няколко неща са сигурни, в 21-ви век по-голямата част от потенциалните клиенти за една компания са онлайн. Без значение дали един бизнес е устроен в това да бъде „offline“ – магазин за продажба на очила, фирма за почистване или дори компания за продажба на селскостопански машини, ползите от дигиталната среда са няколко:
- Всеки днес е онлайн;
- Преди осъществяване на offline поръчка, потребителите си набавят информация online и проучват дадения производител, търговец и конкуренция;
- Наличието на уебсайт подпомага изграждането на бранда (brand awareness) и показва на потенциалните си клиенти какви са целите и посоката на бранда;
- онлайн възможностите са безгранични;
- онлайн се реализират по-ниски разходи, което дава възможност за повече инвестиции.
Както при всеки бизнес, трябва да се създаде стабилна основа за онлайн бизнес. Въпреки че стъпките, описани по-долу, не е задължително да бъдат изпълнени по ред, тяхната цел е да осигурят основа, която е достатъчно солидна, за да понесе тежестта на бъдещия бизнес растеж и успех.
Как да започнете свой онлайн бизнес?
1. Осъществима ли е вашата идея?
Това, че е по-лесно да започнете онлайн бизнес, не означава, че няма разходи. Както при физически базиран бизнес, първата стъпка, която трябва да предприемете с вашия онлайн бизнес, е да оцените осъществимостта на вашата идея.Най-брилянтната бизнес идея може да се окаже неуспешна, ако вашият продукт или услуга няма пазар. Дори и да сте намерили решение на проблем, който измъчва много хора, вие просто хвърляте пари на вятъра, ако проблемът се окаже такъв, за който повечето хора не се интересуват достатъчно, за да отделят време или пари за разрешаване. Имайки това предвид, трябва да оцените идеята си. По-долу са само някои от въпросите, които трябва да си зададете:
- Вашият продукт или услуга решава ли проблем, който достатъчно потенциални клиенти имат?
- Вашият продукт или услуга предлага ли рентабилно решение на този проблем?
- Хората готови ли са да харчат пари за решаване на проблема?
- Колко скъпо ще бъде да достигнете до хората, нуждаещи се от решението, предлагано от вашия продукт или услуга?
2. Създайте бизнес план за развитие
След като разберете, че идеята ви е осъществима, е време да съставите цялостен бизнес план. Дори и да не планирате да получите финансиране за вашия бизнес, поне не първоначално, наличието на бизнес план е ценно, защото ви позволява да забележите всички потенциални неравности по пътя и да планирате бъдещ растеж и рентабилност. Работата, която свършихте в първа стъпка, ви дава добра основа, от която да разработите своя бизнес план, а множество ресурси са достъпни онлайн, за да ви помогнат да съберете основните елементи на солиден план. Един ефективен план ще ви помогне да идентифицирате допълнително вашия пазар, да изясните целите си, да предоставите маркетингова пътна карта и да ви помогне да вземете решения, които могат да означават разликата между успеха и провала. Дори това да ви се струва трудоемко, може да се обърнете към маркетингова агенция, която да ви помогне.
3. Изберете име на вашия бизнес
Изборът на име на вашия бизнес е важна стъпка в процеса на стартиране. Тъй като вашият бизнес ще функционира предимно онлайн, избраното от вас име трябва да е достъпно за регистрация като име на бизнес в дигиталното пространство.
Това означава, че ще трябва да проверите дали желаното от вас име е налично като:
- Име на фирмата;
- Име на домейн (може да проверите в Регистърът на имена в областта .bg);
- Потребителско име във всяка от социалните медийни платформи, които планирате да използвате.
Ако избраното от вас име не е налично като име на домейн или потребителско име в социални медии, помислете за различни вариации на името и не забравяйте, че са налични много разширения на име на домейн извън оригиналното „.bg“ или „.com“. Освен това е важно да проверите дали вашето име и име на домейн не засягат регистрирани търговски марки. Например www.a1.bg
4. Вземете решение за вашата бизнес структура
Избраната от вас бизнес структура ще определя законовите и данъчни изисквания, които трябва да изпълните. Най-разпространените варианти за малкия и среден бизнес са – ЕТ, ООД, ЕООД, АД и ЕАД. Винаги е добра идея да се консултирате с адвокат, за да определите подходящата бизнес структура за вашия нов бизнес. Тъй като всяка структура има различни данъчни изисквания, може също да искате да се консултирате с данъчен специалист.
5. Погрижете се за всички правни норми и документи
Подобно на физически бизнес, ще трябва да подадете всички подходящи документи за учредяване на бизнес и друга документация, за да сте сигурни, че вашият нов бизнес има солидна правна основа.
Това включва:
- Регистриране на вашия бизнес в съответните държавни органи
- Получаване на всички необходими разрешителни и лицензи
- Регистриране по ДДС
- и др.
Тъй като тези изисквания варират в зависимост от държавата и естеството на вашия бизнес, важно е да направите проучване, за да отговаряте на всички приложими изисквания. Отново, често е полезно да се консултирате с адвокат с опит в стартирането на бизнес във вашата конкретна индустрия, за да сте сигурни, че сте на прав път.
6. Създайте своя уебсайт
Уебсайтът на онлайн бизнес е също толкова важен, колкото физическото местоположение на обикновена компания и трябва да внимавате толкова много в тази част от процеса на стартиране, колкото бихте направили, ако пазарувате за местоположение и лизинг.
Когато разглеждате как ще изградите уебсайта си, помислете за наличните процесори за плащане. За много онлайн бизнеси наемането на разработчик на уебсайт, който да ви помогне да изградите вашия сайт, има разумен бизнес смисъл. В тази връзка може да се доверите и на опита, който от А1 България имаме. Може да разгледате нашите дигитални услуги
Избраният от вас уеб хост също е важно съображение. Можете да имате първокласен уебсайт, но това няма да ви помогне, ако вашият хост има твърде много време на престой или ако скоростта на сърфиране в сайта ви е твърде ниска.В допълнение към проверката на отзивите онлайн, помислете дали да не попитате вашите лични и бизнес контакти в мрежата. По-специално други собственици на онлайн бизнес могат да предоставят безценна информация за надеждността на уеб хоста.
7. Разработете и приложете своите маркетингови стратегии преди стартирането
Важно е да рекламирате своя онлайн бизнес, докато работите върху всяка от предишните стъпки. Вашият бизнес план ще ви предостави информацията, от която се нуждаете, за да разработите ефективни маркетингови стратегии за вашия потенциален пазар. Без значение какви стратегии използвате, важно е да не пестите от изпълнението.
Чрез изграждане на очакванията на вашия целеви пазар за вашето стартиране чрез социални мрежи и различни рекламни методи, вие ще проправите пътя за успешно стартиране. Експертите по дигитален маркетинг могат да съдействат за изграждане и реализиране на успешна стратегия. А1 България разполага с дигитална агенция, която е ориентирана към постигането на резултати и оптимизиране на разходите, които се влагат в една успешна стратегия.
8. Стартирайте своя бизнес
Въпреки че всъщност няма да „прерязвате лентата“ по начина, по който бихте могли с физически бизнес, ще го правите метафорично, когато оживите уебсайта си и обявите на света, че сте отворени за бизнес.
Това съобщение може да бъде направено по различни начини, включително:
- Социални мрежи и платформи;
- Вашият имейл списък
- Онлайн реклами
- Традиционни реклами, като например ТВ реклама
- По време на фазата на стартиране ще извлечете ползите от работата, която сте свършили по време на вашия маркетинг преди стартиране.
Разбира се, работата ви едва сега ще е започнала, но като преминете през тези осем стъпки, ще изградите солидна основа за вашия онлайн бизнес.
Полагането на основата по този начин означава, че можете да посветите времето си на управление и маркетинг на новия си бизнес, вместо да се занимавате с различните пожари, които биха могли да възникнат, ако сте пренебрегнали някоя от тези важни стъпки по пътя.
Нуждаете се от помощ при изграждането на вашия бизнес? Поискайте оферта от нашите експерти
Пламен Русков
Дата на публикуване: 27.06.2023